“Er is zoveel meer mogelijk dan je denkt”

23 december 2025

Hoe een simpele vraag om kleuradvies leidde tot een complete metamorfose van het Toon Hermans Huis.

De make over van het Toon Hermans Huis in Amersfoort is het perfecte voorbeeld van wat de Amersfoortse Uitdaging kan bereiken. Wat begon als een vraag over een kleurtje op de muur, groeide uit tot een complete transformatie – dankzij de inzet van Marscha van Hamersveld en de hulp van enkele enthousiaste Amersfoortse bedrijven. Het verhaal laat zien dat er zoveel meer mogelijk is dan je vooraf denkt. Dat de harten van mensen opengaan als ze kunnen helpen. En dat échte samenwerking wonderen kan verrichten.
Marscha werkt als interieurstylist bij haar eigen bedrijf Studio Knoez, maar daarnaast ook bij TwynstraGudde, partner van de Amersfoortse Uitdaging, in het team van matchmakers. Daar koppelt ze bedrijven aan stichtingen voor hulpvragen. Maar bij het Toon Hermans Huis ging ze veel verder dan alleen een match maken.

Marscha van Hamersveld

Marscha, hoe kwam je in contact met het Toon Hermans Huis?

“Tijdens het matchmaking event zag ik het Toon Hermans Huis staan met een hele rij hulpvragen. Eén daarvan ging over de kleur van twee ontmoetingsruimtes. Een bedrijf kwam voor hun jaarlijkse vrijwilligersdag schilderen en wilden graag weten welke kleur het beste zou passen. Ik dacht meteen: daar wil ik wel over meedenken. Toen ik ter plekke ging kijken, zag ik dat er eigenlijk veel meer nodig was dan alleen een verfkleurtje. De vloerbedekking was verouderd, de meubels hadden hun beste tijd gehad . Het voelde niet meer als een warme, gezellige huiskamer.”

Wat besloot je toen te doen?

“Het ging bij mij meteen stromen en ik wist zeker dat we hier iets heel moois van konden maken. Dus ik bedacht een compleet plan en maakte een lijst: nieuwe meubels, kunst aan de muur, een nieuwe vloer, nieuwe lampen, kunstplanten die geen onderhoud vragen van de vrijwilligers. Vervolgens ging ik nadenken over wie ik allemaal kon benaderen. Ik richtte me bewust op Amersfoortse bedrijven, omdat die wellicht eerder geneigd waren om een bijdrage te leveren aan deze mooie en belangrijke stichting.”

Hoe reageerden die bedrijven?

“Dat ging echt best makkelijk. Ik belde een aantal ondernemers (Van der Weck en Lampenkappenstudio) waarmee ik al samen werk bij projecten en die waren direct enthousiast. Natuurlijk waren er ook bedrijven die het niet binnen hun budget of doelstelling konden laten passen, maar met een paar telefoontjes naar andere partijen kreeg ik het toch voor elkaar. Soms kwam het contact zelfs vanzelf tot stand. Evergreen, een bedrijf in kunstplanten, benaderde mij via LinkedIn omdat ze zagen dat ik interieurstylist ben. Ik greep die kans meteen aan om over het project te vertellen. Voor het wrappen benaderde ik een bedrijf waar ik vaker mee had gewerkt, maar daar paste het niet binnen hun beleid. Misschien ook wel omdat het geen lokale ondernemer was. Dus googelde ik op ’tafels wrappen Amersfoort’ en kwam zo bij It’s a Wrap terecht, een bedrijf dat ik helemaal nog niet kende maar dat direct enthousiast was. Livin24 kon ook nog bijdragen met de nog nodige meubels.

Door mijn rol als ambassadeur van House of Impact van TwynstraGudde, kwam ik al eerder in contact met Pastorie de Elleboog en wist ik door een eerdere workshop daar dat cliënten daar prachtige kunstwerken maken. Hoe mooi om deze twee stichtingen te koppelen, Nu exposeren ze daar met meerdere mooie, kleurrijke kunstwerken, die ook gekocht kunnen worden.”

Waarom vond je dit project zo belangrijk?

“Het Toon Hermans Huis is een prachtig initiatief. Eén op de twee mensen krijgt in zijn leven te maken met kanker. Een ziekte waar we dus eigenlijk allemaal mee te maken gaan hebben. Om die reden collecteer ik ook jaarlijks voor het KWF. Er werken zoveel toegewijde vrijwilligers in het Toon Hermans Huis. Toen ik daar een aantal vrijwilligers hoorde vertellen over wat ze doen voor de mensen die er komen, begreep ik hoe waardevol deze plek voor de gasten van het huis is. Ik dacht: hier komen dagelijks mensen die steun zoeken, dit moet gewoon een fijne, rustgevende, maar warme en huiselijke omgeving zijn.”

Je deed de make-over vanuit je eigen bedrijf Studio Knoez. Hoe zit dat precies?

“Bij TwynstraGudde ben ik matchmaker voor de Amersfoortse Uitdaging, maar deze match maakte ik met mijn eigen bedrijf. Ik geef interieuradvies aan particulieren en soms bedrijven, dus dit paste perfect bij mijn expertise. Het project kostte me veel tijd, maar dat vond ik helemaal niet erg. Voor mij was het vooral belangrijk dat het eindresultaat zou kloppen, dus een mooie vernieuwde plek voor de gasten van het huis.”

Waar komt die drive vandaan?

“Het omkijken naar een ander, een bijdrage willen leveren aan de maatschappij door vrijwilligerswerk heb ik duidelijk van huis uit meegekregen. Toen ik ontdekte dat ik dit bij TwynstraGudde kon doen als Matchmaker van de Amersfoortse Uitdaging en voor deze match vanuit mijn eigen bedrijf, voelde dat meteen goed. Het geeft zo’n voldoening om iets te kunnen betekenen voor organisaties die zelf niet altijd de mogelijkheden hebben om dit soort dingen te realiseren.”

Wat vind je het mooiste aan hoe dit project tot stand is gekomen?

“Het mooiste is toch echt dat zoveel bedrijven ja hebben gezegd. Al die ondernemers hebben bijgedragen met hun tijd, materialen en expertise. Samen hebben we dit gerealiseerd. Wat in mijn hoofd begon als een simpel kleurtje uitkiezen, werd uiteindelijk een groot project waar we verspreid over enkele maanden veel uren mee bezig zijn geweest. Maar zonder al die bedrijven en de klusjesmannen en vrijwilligers van het Toon Hermans Huis zelf had het nooit gekund.”

Wat hoor je van de mensen die er nu komen?

“Via het Toon Hermans Huis hoor ik dat gasten het echt als een grote en mooie verbetering ervaren. Ze omschrijven de gestylde ruimtes, entree en hal als een fijne warme deken. Dat is prachtig om te horen. Onlangs werd ik uitgenodigd voor de jaarlijkse vrijwilligers kerstborrel. Dat was heel fijn om er te zijn, ik voel me dan ook echt verbonden met de organisatie en de mensen.”

Wat zou je andere bedrijven willen meegeven?

“Kijk niet met oogkleppen naar een hulpvraag, maar breder naar de organisatie. Wat zijn hun échte uitdagingen? Waar zijn ze echt mee geholpen? Als een stichting vraagt om hout voor een nieuwe drempel, vraag dan door: wat is het onderliggende probleem? Misschien kun je als bedrijf niet alles zelf doen, maar wellicht ken je iemand in je netwerk die wel kan helpen. Zo kunnen die balletjes blijven rollen en ontstaat er echt iets moois. Bij TwynstraGudde hebben we House of Impact, waar we allerlei mogelijkheden bieden voor maatschappelijke betrokkenheid. Voor bedrijven die dat niet hebben, weet dat er zoveel manieren zijn om bij te dragen. Met kennis en kunde, materiaal, donaties, maar vaak ook vooral ook met tijd en handjes. Het hoeft niet altijd groot te zijn.”

Zoeken

Het laatste nieuws

Scroll naar boven