In een stap naar een duurzamere toekomst heeft Rabobank besloten om stichting de Amersfoortse Uitdaging te ondersteunen met een donatie van €10.000. Rabobank ondersteunt hiermee ieder project dat wordt geïnitieerd door de Amersfoortse uitdaging en de beurvloer. Dit is een matchbeurs om bedrijven met maatschappelijke organisaties te koppelen om direct waarde te leveren.
De samenwerking komt voort uit de betrokkenheid van Rabobank bij maatschappelijke projecten en hun streven naar een positieve impact op lokale gemeenschappen door MVO. Ter ere van hun 125-jarig bestaan heeft Rabobank €125.000 gereserveerd om verschillende organisaties in de regio te ondersteunen. Maar waarom heeft Rabobank Amersfoort Eemland specifiek de Amersfoortse Uitdaging uitgekozen voor deze donatie?
Eric Zwart, directeur van Rabobank Amersfoort Eemland, licht toe: ‘’We zijn blij om Stichting de Amersfoortse Uitdaging te ondersteunen, omdat we geloven in de kracht van lokale samenwerking om duurzame oplossingen te bevorderen. Er zijn tal van maatschappelijke vraagstukken en organisaties met diverse behoeften. Als je kijkt naar de expertise die ondernemers bezitten, is dat enorm. Deze donatie stelt hen in staat hun waardevolle werk voort te zetten en lokale duurzaamheidsinitiatieven te stimuleren.” En op de vraag of er 1 project uitspringt voor Eric antwoordt hij: “Dat zijn er heel erg veel en als ik 1 voorbeeld noem doe ik andere echt teniet. Wat ik mooi vind, de Amersfoortse Uitdaging staat nu echt in de startblokken en dat springt er wel echt uit. Daar verwacht ik ook echt veel van.”
Netwerk als katalysator
Over de persoonlijke betrokkenheid en motivatie van Zwart bij maatschappelijke projecten, benadrukt hij: ‘’Het leuke is: op deze manier kom je met mensen in aanraking die je in het dagelijks werk niet zo snel tegenkomt. En je kunt écht impact maken. Je netwerk en je kennis zet je in voor een ander, en dat is heel erg mooi.
‘’Een mooi voorbeeld van de Uitdaging waarbij het netwerk waardevol wordt ingezet loopt nu. Het Leger des Heils heeft drie buurthuizen in Amersfoort in drie wijken. Mensen die eenzaam zijn komen daar naartoe. Er wordt voor ze gekookt en ze kunnen er kleding kopen. In een van de buurthuizen is een nieuwe keuken nodig. Vanuit het Amersfoortse netwerk wordt een keuken geregeld, inclusief installatie. En met de gezamenlijke inzet lukt het al om dit binnen een paar weken te realiseren. Zo zie je dat het we met het bij elkaar brengen van mensen heel snel veel impact kunnen maken.”
“Ondernemers realiseren zich steeds meer dat hun klanten verwachten dat ze meer doen dan alleen winst maken.’’
Maatschappelijk verantwoord ondernemen is een verrijking van de bedrijfscultuur
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is een onderwerp waar steeds meer bedrijven zich mee bezig houden. Er is een duidelijke verschuiving te zien in het bedrijfsleven. Zwart: ‘’Vroeger waren ondernemers vooral bezig met hun eigen bedrijf en geld verdienen. Tegenwoordig kijken mensen steeds vaker naar de impact op de maatschappij. Ondernemers realiseren zich steeds meer dat hun klanten verwachten dat ze meer doen dan alleen winst maken.’’
Zwart benadrukt dat het helemaal niet altijd hoeft te gaan over grootschalige initiatieven. Bedrijven beseffen zich soms niet dat kleine initiatieven een grote impact maken. Hij benoemt dat door het bieden van kansen aan mensen die anders niet aan de bak zouden komen of door stageplekken te bieden aan jongeren, al veel kan worden bereikt.
Dit sluit heel goed aan bij het grootstedelijk project waar de Amersfoortse uitdaging dit jaar aan werkt in samenwerking met lokale initiatieven en met de gemeente Amersfoort. Het doel is om de afstand tot de arbeidsmarkt voor nieuwkomers in de gemeente te verkleinen. Door bedrijven te koppelen aan nieuwe inwoners. Zo wordt deze groep direct goed opgevangen en begeleid. Dit project wordt opgepakt in meerdere steden in Nederland door de lokale uitdagingen. We trekken gezamenlijk op waarbij de blauwdruk van het project gelijk is. Maar de accenten worden lokaal aangegeven.
Zwart: “De bewustwording is essentieel, waarbij je zegt: ik wil een positieve impact maken. Er gebeurt natuurlijk al heel erg veel, dus er zijn veel ondernemers met ervaringen. Door initiatieven zoals de Amersfoortse uitdaging en andere netwerken kunnen ervaringen worden gedeeld, waardoor anderen worden geïnspireerd. Ze denken dan: daar heb ik helemaal nog niet aan gedacht, maar dat zou ik ook kunnen!”
Met behulp van de donatie kan de Amersfoortse Uitdaging mooie duurzaamheidsinitiatieven in Amersfoort realiseren. Wat zal dit betekenen voor de impact op de gemeenschap in Amersfoort? Zwart benadrukt: ‘’MVO is een verrijking voor het bedrijfsleven’’. De mensen die voor jou als ondernemer in dienst zijn, werken en wonen vaak ook in de regio. Door kansen te bieden die ten goede komen aan de regio hebben zij er ook weer affiniteit mee. Zo wordt Amersfoort een fijne plek om te wonen en te werken en profiteert uiteindelijk iedereen mee.’’
Op de vraag hoe Zwart kijkt naar MVO-projecten in de toekomst zegt hij: ‘’Wat ik leuk vind, is dat je bij de initiatieven gaat merken dat het werkt. Ik ben ervan overtuigd dat als je gaat kijken naar ondernemers die graag willen samenbrengen met de maatschappelijke vraag, dat er vanzelf iets moois uit ontstaat’’